keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Anturisignaalien mittaaminen


Nokka-akselin asentoanturi
Mittasimme nokka-akselin asentoanturin koulun Skodasta. Mittaamamme anturi oli HALL-anturi. HALL-anturi toimii kun se havaitsee hampaat nokka-akselissa magneettikentän avulla. Sitten anturi lähettää signaalin ohjainlaitteelle. Mittasimme asentoanturin oskilloskoopilla joka liitetään anturin liittimen väliin ja piirtää signaalin näytölle. HALL-anturin signaali on kanttiaaltoa. Nokka-akselissa on neljä hammasta, kaksi pientä ja kaksi isoa jotka ovat yhteensä yksi kierros. Moottorin kierrosten noustessa näytölle tulee tiheämpää aaltoa.
Sytytyspuolan Mittaus
Mittasimme ensiö- ja toisiojännitettä ja ensiövirtaa Skodan yksittäispuolasta. Sytytyspuolan toiminta perustuu virran katkaisusta syntyvään jännitepiikkiin. Ensiökäämissä oleva virta katkaistaan ja jännitepiikki ohjataan toisiokäänii jossa se vahvistuu kymmeniin tuhansiin voltteihin.. Sitten virta menee sytytystulppaan ja kipinä syntyy suuren jännitteen takia. Kuvassa vihreä käyrä on ensiövirta jonka mittaamiseen käytettiin virtapihtejä, sininen on ensiöjännite jonka mittasimme liittimen välistä ja punainen on toisiojännite joka mitattiin mittausadapterilla joka lukee puolan magneettikenttää puolan päältä. Ylempi kuva on nopeammalla käynnillä joten tapahtuma on nopeampi.
Ilmamassamittarin Mittaus
Mittasimme tubrodiesel bemarista kuumalanka ilmamassamittarin. Anturissa oleva kuumalanka jäähtyy ilmavirtauksesta ja se pidetään  kuumana antamalla sille virtaa. Kulutetun virran määrä kertoo ilman määrän ohjainlaitteelle. Mittauksessa kytkimme oskilloskoopin liittimen väliin.
Imusarjan Painetunnistimen Mittaus
Skodasta mitattiin imusarjan painetunnistin. Imusarjan painetunnistin havaitsee imusarjassa olevan paineen ja kertoo sen moottorinohjaukselle. Tyhjäkäynnillä paine on alhainen ja tarvitsee kierroksia kasvaakseen. Kytkimme oskilloskoopin liitimen väliin.
Lambda-anturin Mittaus
Skodasta mittasimme lambda-anturit ennen katalysaattoria ja katalysaattorin jälkeen. Lambda-anturit mittaavat palamisen jälkeen pakokaasun ja hapen. Jos on liikaa happea niin moottorin on käynyt laihalla ja jos on vähän happea niin moottorin on käynyt rikkaalla. Anturit antavat moottorinohjaukselle tietoa että se voi korjata moottorin käynnin. Katalysaattorin ja lambda-anturien pitää olla kuumia jotta ne toimivat kunnolla. Sininen aalto on lambda ennen katalysaattoria ja punainen katalysaattorin jälkeen.
Kampiakselin Asentotunnistimen Mittaus
Kampiakselin asentotunnistin mitattiin Toyotan irtomoottorilla. Moottori ei lähtenyt käyntiin, mutta pyöritimme moottoria starttaamalla. Tunnistin oli induktiivinen anturi. Anturiin syntyy jännitettä kun moottorin pyöriessä hampaat leikkaavat anturin magneettikenttää. Anturi lähettää moottorinohjaukselle muuttuvaa vaihtovirtajännitettä. Kierrosten noustessa aaltokuvio tihenee.
 Skodan virtapiirikaaviot

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti