Nokka-akselin asentoanturi
Mittasimme nokka-akselin asentoanturin koulun Skodasta. Mittaamamme
anturi oli HALL-anturi. HALL-anturi toimii kun se havaitsee hampaat
nokka-akselissa magneettikentän avulla. Sitten anturi lähettää signaalin
ohjainlaitteelle. Mittasimme asentoanturin oskilloskoopilla joka
liitetään anturin liittimen väliin ja piirtää signaalin näytölle.
HALL-anturin signaali on kanttiaaltoa. Nokka-akselissa on neljä
hammasta, kaksi pientä ja kaksi isoa jotka ovat yhteensä yksi kierros.
Moottorin kierrosten noustessa näytölle tulee tiheämpää aaltoa.
Sytytyspuolan Mittaus
Mittasimme ensiö- ja toisiojännitettä ja ensiövirtaa Skodan
yksittäispuolasta. Sytytyspuolan toiminta perustuu virran katkaisusta
syntyvään jännitepiikkiin. Ensiökäämissä oleva virta katkaistaan ja
jännitepiikki ohjataan toisiokäänii jossa se vahvistuu kymmeniin
tuhansiin voltteihin.. Sitten virta menee sytytystulppaan ja kipinä
syntyy suuren jännitteen takia. Kuvassa vihreä käyrä on ensiövirta jonka
mittaamiseen käytettiin virtapihtejä, sininen on ensiöjännite jonka
mittasimme liittimen välistä ja punainen on toisiojännite joka mitattiin
mittausadapterilla joka lukee puolan magneettikenttää puolan päältä.
Ylempi kuva on nopeammalla käynnillä joten tapahtuma on nopeampi.
Ilmamassamittarin Mittaus
Mittasimme tubrodiesel bemarista kuumalanka ilmamassamittarin. Anturissa
oleva kuumalanka jäähtyy ilmavirtauksesta ja se pidetään kuumana
antamalla sille virtaa. Kulutetun virran määrä kertoo ilman määrän
ohjainlaitteelle. Mittauksessa kytkimme oskilloskoopin liittimen väliin.
Imusarjan Painetunnistimen Mittaus
Skodasta mitattiin imusarjan painetunnistin. Imusarjan painetunnistin
havaitsee imusarjassa olevan paineen ja kertoo sen moottorinohjaukselle.
Tyhjäkäynnillä paine on alhainen ja tarvitsee kierroksia kasvaakseen.
Kytkimme oskilloskoopin liitimen väliin.
Lambda-anturin Mittaus
Skodasta mittasimme lambda-anturit ennen katalysaattoria ja
katalysaattorin jälkeen. Lambda-anturit mittaavat palamisen jälkeen
pakokaasun ja hapen. Jos on liikaa happea niin moottorin on käynyt
laihalla ja jos on vähän happea niin moottorin on käynyt rikkaalla.
Anturit antavat moottorinohjaukselle tietoa että se voi korjata
moottorin käynnin. Katalysaattorin ja lambda-anturien pitää olla kuumia
jotta ne toimivat kunnolla. Sininen aalto on lambda ennen
katalysaattoria ja punainen katalysaattorin jälkeen.
Kampiakselin Asentotunnistimen Mittaus
Kampiakselin asentotunnistin mitattiin Toyotan irtomoottorilla. Moottori
ei lähtenyt käyntiin, mutta pyöritimme moottoria starttaamalla.
Tunnistin oli induktiivinen anturi. Anturiin syntyy jännitettä kun
moottorin pyöriessä hampaat leikkaavat anturin magneettikenttää. Anturi
lähettää moottorinohjaukselle muuttuvaa vaihtovirtajännitettä.
Kierrosten noustessa aaltokuvio tihenee.
Skodan virtapiirikaaviot
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti